Informatie over treinen

Hier geef ik jullie informatie over al het matrieel wat in Nederland rijdt

De ICMm-Koploper

De ICM kwam op 1977 in dienst dit waren de 3  delige, rond 1983 kwamen er nieuwe 3 delige Koplopers indienst omdat de trein in de smaak viel bij NS, kwamen rond 1990 de 4 delige koplopers op de baan. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Omdat de Doorloop kop te storing gevoelig was werd hij er af gehaald bij de modernisering van ICM naar ICMm. De gehele trein werd aangepakt zodat hij weer langer mee kon. De Koploper werd gemodeniseerd, op Maart 2005 en de laaste werd door Nedtrain Haarlem afgelevert op April 2007. 

 

De Koploper staat bekent op zijn hoge cabine. Nergens in de hele Wereld hebben ze een trein die een hoge cabine heeft deze trein is ook vaak de favoriete trein van machinisten. De koploper is ook gemaakt om de veiligheid van machinisten omhoog te halen. Omdat de cabine hoog zit heeft de machinist bij een aanreiding een hogere kans op over leven. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Feitjes: 

1 - Je hebt de Koploper in 3 delige en 4 delige treinen. 

2 - De koploper rijd op 1,5 kV Geleikstroom. 

3 - De treinbeinvloeding is ATB EG. 

4 – De Koploper is de eerste Nederlandse trein waar je met 2 banken tegen over elkaar kan zitten. 

5 – Er zijn speciale Koplopers gemaakt voor de KLM de trein diensten richting Schiphol en voor de Olympische spelen. 

 


IRM - VIRM - VIRMm1 - VIRMm 2/3

Verlengd InterRegio Materieel (VIRM) is een dubbeldekstrein van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Deze heeft er 178, te weten 98 van het type vierwagentreinstel (VIRM-IV), en 80 van het type zeswagentreinstel (VIRM-VI). 

-------------------------------------------------------------------------------

De eerste serie (VIRM-1) is ontstaan door verlenging van de DD-IRM, het dubbeldeksinterregiomaterieel. Dit materieel had bij aflevering de naam 'Regiorunner'. Deze treinen waren bedoeld voor het rijden van InterRegiotreinen. Het eerste treinstel (de 8201) werd op 21 april 1994 overgebracht van Talbot in Aken naar de werkplaats in Leidschendam. 

-------------------------------------------------------------------------------

Op basis van de Vierde Nota Ruimtelijke Ordenig bracht NS in de jaren 80 een eigen plan uit: Rail 21, een nationaal plan waarbij naast forse uitbreidingen aan het bestaande spoornet werd geïnvesteerd in nieuw materieel. In het plan werd besloten om in 1996 een drietreinenconcept in te voeren: de Agglo/Regiotrein (stoptrein), de InterRegiotrein (sneltrein, vergelijkbaar met de huidige Intercity's) en de intercity (vergelijkbaar met de EuroCity en de hogesnelheidstreinen zoals de Thalys en de ICE). Het dubbeldeksinterregiomaterieel was dus bedacht voor de Interregioverbindingen en kreeg de naam Regiorunner. Het drietreinensysteem is echter nooit ingevoerd, onder andere door de verzelfstandiging van NS, en de officiële naam Regiorunner is vervallen. Het materieel wordt nu voornamelijk ingezet als intercitytrein. 

-------------------------------------------------------------------------------

De casco's van IRM zijn vanaf 1994 gebouwd door Waggonfabrik Talbot in Aken. De VIRM-casco's zijn gebouwd bij Bombardier Transportation in Görlitz. De elektrische installatie voor de IRM werd geleverd door Holtec Ridderkerk, voor de VIRM door Alstom Ridderkerk, zoals Holec na overname door Alstom heet. Het kunstleer en stof van de VIRM is geleverd door BMS Projectstoffering. 

-------------------------------------------------------------------------------

  • 92 mBvk1/2: aangedreven koprijtuigen met 2e klas 
  • 46 ABv3/4: rijtuigen met 1e/2e klas 
  • 33 ABv5: rijtuigen met 1e/2e klas 
  • 46 ABv6: rijtuigen met stroomafnemers en 1e/2e klas 
  • 33 mBv7: aangedreven rijtuigen met 2e klas 

NS Flirt-3

De NS Flirt is een elektrisch aangedreven type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen. De treinstelen zijn gebouwd door de Zwitserse treinbouwer Stadler Rail en gebaseerd op het Flirt 3-platform van dit bedrijf. De treinen zijn in eerste instantie bedoeld om het materieeltekort en de groei van het aantal reizigers op het hoofdrailnet op te vangen. 

De Flirt (acroniem voor Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug) heeft net als de SLT en de SNG licht en ruimte in het interieur, onder andere gerealiseerd door het gebruik van jacobsdraaistellen gecombineerd met brede open bakovergangen en een lage vloer. De lage vloer in combinatie met een uitschuifbare treeplank maakt het treinstel gemakkelijker toegankelijk voor personen met een fysieke beperking. Door het lage gewicht van het treinstel in combinatie met een hoog aanzetkoppel is het uitermate geschikt voor treindiensten met veel stops en korte haltetijden. De stellen worden bij NS dan ook ingezet als Sprinter. 

Om alle zaken op te lossen begon NS in mei 2013 met de aanbesteding voor de Sprinter Nieuwe Generatie. Na een eerste selectieronde bleken in juli 2014 de Franse treinbouwer Alstom en de Spaanse treinbouwer Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) nog in de running voor het contract, onder andere het Zwitserse Stadler Rail bleek te zijn afgevallen. 

Op 30 oktober 2014 maakte NS bekend dat het Spaanse CAF de aanbesteding voor de Sprinter Nieuwe Generatie gewonnen had. Het contract omvat circa 120 treinstellen, over verdere specificaties werd verder niets officieel bekendgemaakt. Op 5 december 2014 werd bekend dat CAF in totaal 118 treinstellen gaat bouwen voor NS. De stellen komen vanaf december 2018 in dienst. 

Aangezien NS vanaf januari 2017 te maken kreeg met een scherpe groei van het aantal reizigers, doordat de OV-studentenkaart uitgebreid wordt met mbo-scholieren onder de 18 jaar, heeft de NS snel behoefte aan extra materieel.Omdat de treinstellen van CAF pas in 2018 in dienst zouden komen, deed NS tegelijkertijd een spoedorder bij de Zwitserse fabrikant Stadler Rail voor 58 FLIRT-treinstellen, die vanaf 2016 geleverd werden. Het contract voor deze order werd op 23 april 2015 getekend. 

Het aluminium casco van de treinstellen is bij de Stadler-vestiging in Szolnok (Hongarije) gebouwd, waarna deze naar de Poolse Stadler-vestiging in Siedlce werden overgebracht om afgebouwd te worden. De eerste drie treinstellen werden op 29 maart 2016 naar Maastricht overgebracht voor de benodigde Inspectie Leefomgeving en Transpot en toelatingsritten in Nederland. De aflevering van de 58 bestelde Flirts aan NS was op 4 september 2017 voltooid.

Maximumsnelheid 

160 km/h 

Dienstsnelheid 

140 km/h 

Deuren 

Elektrische zwenk-schuifdeuren 
Flirt III: 6 per zijde 
Flirt IV: 8 per zijde 

Stroomsysteem 

= 1.500 V 

Aandrijving 

elektrisch 

Vermogen 

3.000 kW 

Continuvermogen 

1.500 kW 

Trekkracht 

200 kN 

Treinbeïnvloeding 

ATB-EG 

Treinradio 

GSM-R 

Koppeling 

Scharfenbergkoppeling 

Product:

Elektrisch treinstel

Type:

Flirt-3

Aantal:

Totaal: 58

Flirt III: 33
Flirt IV: 25
 

Aanschafkosten:

€ 280 miljoen

Flirt III: à € 4.585.000 
Flirt IV: à € 5.300.000 

Nummering:

Flirt III: 2201-2233 
Flirt IV: 2501-2525 

Fabrikant:

Stadler rail

Exploitant: 

Nederlandse spoorwegen

Inzetgebied:

Hoofdrailnet

Spoorwegnet": 

Nederland 

Bouwjaar: 

2016-2017 

Indienststelling:

11 december 2016 


DDZ - Dubbeldekker zonering

Deze dubbeldekstreinen bestaan uit gemoderniseerde stoptreinrijtuigen type DD-AR en motorrijtuigen mDDM, die vanaf 2011 in revisie zijn gegaan. Van deze gelegenheid is tevens gebruikgemaakt om de indeling ingrijpend te wijzigen en het concept "Dubbeldekker Zonering" toe te passen. De bovenverdieping is ingericht voor lezende en werkende reizigers en heeft tevens gedeeltelijk stiltecompartimenten. De stoelen staan voornamelijk in coachopstelling. De benedenverdieping richt zich op de overige individuele reizigers en op samenreizende groepen. Er zijn hier meer stoelen in vis-à-vis opstelling en per reizigerscompartiment is er een L-vormige "loungebank" geplaatst. 

In de rijtuigen verdwenen de zogenaamde "knuffelhoekjes" (open hokjes op de benedenverdieping, naast het gangpad tussen het ondercompartiment en het trapje omhoog naar het balkon). Deze ruimtes zijn bij het reizigerscompartiment getrokken. Verder is ieder rijtuig voorzien van wifi en van cameratoezicht op de balkons. Van de twee toiletten in een vierwagentreinstel is er één toegankelijk voor mindervaliden. Beide toiletten zijn voorzien van een gesloten toiletsysteem en een op het balkon geplaatste bioreactor, die onder normale omstandigheden maar eens in de drie maanden geleegd behoeft te worden. De toiletten hebben ook een eigen omroepsysteem om de reiziger te laten weten of het toilet vrij is of bezet. Interieurdetails zijn de op de glazen pendeldeuren geplaatste bronzen deurgrepen en de plafondverlichting. 

Bij het motorrijtuig (mBk) en het stuurstandrijtuig (ABvk) zijn de drie afzonderlijke frontruiten van de cabines vervangen door één grote frontruit. Achter deze ruit zijn de oorspronkelijke raamstijlen wel gebleven. Hierdoor is de "kooiconstructie" van de cabine ongewijzigd gebleven. Op de frontruit zijn twee elektrische ruitenwissers en een bijbehorende sproei-installatie geplaatst. De zijramen in de beide cabines zijn dichtgemaakt. 

De zijkanten van de trein tonen de van het VIRM bekende blauwe banen op een gele ondergrond en volgen de niveaus van de compartimenten: bij de meeste rijtuigen hoog en laag, maar met een (iets lager) hoog niveau bij het motorrijtuig, en met een tussenniveau aan de uiteinden van elk rijtuig. Het ontbreken van de lage blauwe baan bij de mBk is het opvallendste verschil met de belijning van het VIRM. 

De voormalige DDAR-treinstammen, waarbij de rijtuigen regelmatig uitgewisseld werden, werden voortaan beschouwd als treinstellen waarvan de samenstelling onder normale omstandigheden niet wordt gewijzigd. In totaal 240 rijtuigen, waaronder alle 50 motorrijtuigen, werden gemoderniseerd om te dienen als rijtuigen in de NID-treinstellen. Hiermee zijn 50 treinstellen (30 vierwagen- en 20 zeswagentreinstellen) gevormd. DDZ is voorzien van OBIS, het reizigersinformatiesysteem van de NS-intercitytreinen. 

Product                                                                                                                                     

Reizigerstrein 

Type 

Dubbeldekker 

Aantal 

4 bakken: 30 
6 bakken: 20 

Serie 

4 bakken: 7500-serie 
6 bakken: 7600-serie 

Fabrikant 

NedTrain 

Vervoerder 

NS 

Bouwjaar 

Als DD-AR: 1991-1994 
Als mDDM: 1996-1998 
Renovatie: 2009-2014 

Indienststelling 

12 maart 2012 

Breedte 

2,78 m 

Hoogte 

4,60 m 

Maximumsnelheid 

140 km/h 

Vloerhoogte 

1183 mm (balkon) 
0352 mm (onder) 
2434 mm (boven) 

Deuren 

Pneumatische zwenk-schuifdeuren en 
Pneumatische zwenk-zwaaideuren (mDDM en ABvk) 
* 4 bakken: 8 per zijde 
* 6 bakken: 12 per zijde 

Aantal zitplaatsen 

Totaal: 

4 bakken: 373 
6 bakken: 607 

Zitplaatsen 1e klas 

4 bakken: 67 
6 bakken: 106 

Zitplaatsen 2e klas 

4 bakken: 269 
6 bakken: 439 

Aantal klapzittingen 

4 bakken: 37 

6 bakken: 62 

Techniek 

Stroomsysteem 

1,5 kV gelijkspanning 

Vermogen 

2340 kW 

Treinbeïnvloeding 

ATB EG 

Treinradio 

GSM-R